“La censura d’Amazon ha creat un efecte Streisand perfecte”

0

El documentalista Eric Merola és un dels noms del moment. El seu últim treball, L’Estafa d’Andorra, ha provocat un autèntic terrabastall al país veí i, en només 15 dies, ha superat la barrera del mig milió d’espectadors a Catalunya, malgrat els problemes -de censura, diu- que ha tingut amb Amazon.

L’Estafa d’Andorra posa llum a la intervenció de la Banca Privada d’Andorra (BPA) de 2015 i la suposada implicació de les anomenades clavegueres de l’Estat; en una investigació que el diari britànic The Guardian ha qualificat com “una mirada captivadora a un enorme escàndol de corrupció que va passar quasi desapercebut sota el radar”.

Però, per què un director americà dedica un documental a un banc d’un petit país europeu? Parlem amb Merola sobre el seu estrany interès amb Andorra, els resultats de la seva investigació, la querella contra Mariano Rajoy, els problemes que ha tingut amb Amazon i els seus reptes de futur.

Andorra és un país de només 80.000 habitants, situat a 8.000 quilòmetres dels Estats Units. Com arriba un director nord-americà a Andorra? I per què dedica un documental a la intervenció d’un petit banc?

Tenia previst fer un documental que explorés la creixent fragilitat del sistema bancari mundial i el deteriorament del sistema monetari tradicional a tot el món.

Tenint en compte el meu interès personal per estudiar tecnologies disruptives, he dedicat molt temps a estudiar i investigar com la criptomoneda és una cosa que canviarà completament la manera com funcionen els diners. Arribarà un dia que ningú haurà de confiar en la sistema bancari tradicional per emmagatzemar i gastar els seus diners.

Quan vaig estudiar diferents fracassos bancaris a tot el món i vaig descobrir la Secció 311 del Departament del Tresor dels Estats Units, una llei dissenyada per destruir els bancs, la investigació em va portar a la Banca Privada d’Andorra (BPA).

El documental és el resultat d’una investigació d’almenys un any i mig. Quines són les tres conclusions principals a les que ha arribat? Què ha descobert?

Vaig començar la producció d’aquest projecte, a temps complet, a l’abril del 2019.

Quan investigues un tema per primera vegada, la història real no és mai com et pensaves inicialment.

Primera conclusió: BPA és innocent dels delictes que els va acusar el FinCEN nord-americà i el sistema de justícia andorrana. S’haurien de retirar tots els càrrecs contra aquests innocents banquers i advocats. També s’haurien de retornar, a tots els titulars de les comptes de BPA, els mil milions d’euros que se’ls ha robat.

Segona conclusió: La destrucció de BPA va ser el resultat d’una guerra política a Espanya, entre Madrid i Catalunya, que no tenia res a veure amb la integritat de BPA.

Tercera conclusió i la més esclaridora: els nostres diners no són segurs en un banc. En el cas que “necessitem” un banc, els nostres diners són més segurs en els bancs més grans del món, que actuen amb impunitat en el blanqueig de diners i l’activitat criminal.

Podríem incloure L’Estafa d’Andorra dins del gènere dels documentals de denúncia? És Michael Moore un referent?

La denúncia, per sí mateixa, no era un objectiu quan vaig començar aquesta pel·lícula. Però, tenint en compte l’evolució de la investigació, crec que és just dir que he denunciat, per defecte, el lideratge d’Andorra i d’Espanya en les seves accions criminals simplement dient la veritat del que va passar amb BPA.

Vaig treballar a Capitalism, A Love Story de Michael Moore. En sóc fan. No obstant això, el senyor Moore té un prejudici cec contra qualsevol cosa o qualsevol persona als EUA que no adopti una postura “demòcrata” políticament, enfront d’una postura “republicana”. Per a mi, trobo que tots els líders polítics dels Estats Units són irremeiablement inútils. Ni un demòcrata nord-americà ni un republicà nord-americà poden donar solucionar. Moore creu que els demòcrates sí que ho poden fer. No crec que cap de les parts sigui capaç de fer res més enllà de servir-se als seus propis interessos personals.

Qui ha finançat el documental?

Ser documentalista independent és un llarg viatge, sobretot quan fa 10 anys que ho fas professionalment. El meu primer documental el vaig fer amb targetes de crèdit i préstecs, però amb el temps vaig poder recaptar diners de benefactors nord-americans per finançar la meva futura feina.

L’Estafa d’Andorra s’autofinança d’aquesta manera. Vaig presentar la meva idea de fer un documental sobre criptomoneda als meus benefactors. Quan vaig descobrir la profunditat de la història de BPA i la seva relació amb el Tresor dels Estats Units, Madrid i Catalunya, em vaig presentar de nou als meus benefactors nord-americans per recaptar més diners per canviar el rumb del tema de la pel·lícula. És un procés continuat per obtenir més informació i recaptar més diners per assolir els propers passos i objectius.

El documental es va estrenar a Amazon Prime Video el 27 d’agost, però al cap d’uns dies vau decidir publicar-lo a YouTube. Què va passar amb Amazon i com està ara la vostra relació amb la plataforma? Us han censurat?

La relació amb Amazon ha estat confusa. En primer lloc, Amazon Prime el va col·locar a la seva plataforma una setmana abans del previst. Llavors, sense anunciar que la pel·lícula estava disponible, la gent la va trobar i Twitter va explotar.

Després, al cap de 24 hores, sobtadament, L’Estafa d’Andorra va desaparèixer dels buscadors d’Amazon. Després de moltes queixes enviades per Twitter, correu electrònic i reclamacions directes a Amazon sense respostes, i tenint en compte l’impuls ràpid que tenia la pel·lícula una setmana completa abans de la data d’estrena oficial del 4 de setembre, vaig parlar amb els meus publicistes i vam decidir que el millor era que la pel·lícula estigués disponible a YouTube com a segona opció, atesa la demanda de la gent que volia veure-la.

Al cap de pocs dies, es va solucionar el problema del motor de cerca d’Amazon i tot va tornar a estar bé. Pocs dies després, vaig rebre un missatge de correu electrònic del meu agregador entre el meu distribuïdor comercial i Amazon Prime on deia “Amazon Prime està eliminant la pel·lícula”, i en poques hores l’enllaç es va mantenir, però ningú no va poder veure la pel·lícula a Amazon Prime.

Com a cineasta i distribuïdor comercial, no se us permet contactar directament amb Amazon Prime. L’únic que té el privilegi de contacte directe és l’agregador.

Quan vaig preguntar directament el motiu pel qual es va eliminar la meva pel·lícula, va ser una combinació de respostes, des de: “no t’ho podem dir, és un secret”, fins a “som una empresa privada i podem retirar qualsevol pel·lícula que desitgem ” o simplement “no se’m permet explicar els motius pels quals s’ha eliminat la pel·lícula “.

La data oficial d’estrena de la pel·lícula va ser el 4 de setembre. Amazon la va retirar el 10 de setembre, només 6 dies després del seu llançament oficial.

Va ser censurat per Amazon Prime a causa de la pressió dels dirigents andorrans i madrilenys? Hi apostaria tots els meus diners: absolutament, sí.

Malgrat aquests problemes amb Amazon, el documental  ha tingut més de 500.000 espectadors a Catalunya en només 15 dies. Esperàveu aquest èxit??

No esperava un èxit tan ràpid. Va ser tot un xoc per a mi i per a tothom. He d’agrair la maldestra censura d’Amazon pel seu èxit. Va crear un efecte Streisand perfecte. Ningú no podia planificar resultats tan increïbles com aquest.

Recentment, un jutge andorrà ha admès una querella contra l’expresident Mariano Rajoy per haver enviat informació “falsa” als EUA per forçar la intervenció de BPA. Creu que el seu documental ha estat el factor clau per descobrir aquest cas??

He mantingut moltes converses sobre aquest tema amb els testimonis que surten a la pel·lícula, ciutadans andorrans i algunes persones ben connectades que coneixen internament aquesta qüestió. Tot i que ho podria veure com una coincidència convenient, tothom creu que la meva pel·lícula ha estat el catalitzador per impulsar aquest procés judicial.

Al final de L’Estafa d’Andorra explico que aquesta querella feia temps que estava presentada. Però, que un tribunal andorrà l’accepti a judici només dues setmanes després de la publicació de la meva pel·lícula, és massa coincidència. La meva pel·lícula exposa exactament de què tracta tota aquesta demanda contra Rajoy.

Dit això, és important veure un altre angle. Potser la pel·lícula ha estat el catalitzador d’aquesta nova acció judicial contra Rajoy, però també podria ser que els dirigents andorrans estiguin intentant desviar l’atenció dels seus propis crims en aquesta història a una altra persona, en aquest cas Rajoy.

El documental tenia l’objectiu d’incidir en l’agenda política andorrana i influir en la relació entre Catalunya i Espanya?

Al principi, no tenia cap intenció que L’Estafa d’Andorra tingués un impacte polític, ja que els meus objectius se centraven en com la criptomoneda podia servir de “salvavides” als sistemes bancaris i monetaris en fallida. BPA només havia de ser un “banc d’exemple” que va caure, fent servir la naturalesa única de la seva ubicació i la seva foscor geogràfica com a atractiu original de la història.

Però, un cop vaig entendre la profunditat de la pròpia història de BPA i com implicava els nivells més alts dels líders polítics d’Andorra i d’Espanya, juntament amb el fet que BPA era un simple dany col·lateral a una guerra més gran entre Madrid i Catalunya, sabia que aquesta pel·lícula tindria greus ramificacions polítiques. N’estava segur.

Ara que estic treballant a “Hollywood”, també tinc la intenció de vigilar de prop l’escàndol de BPA per explorar una possible pel·lícula basada en el documental i els esdeveniments que vindran.

Amb què ens sorprendrà Eric Merola en el seu pròxim treball?

Encara vull produir el documental que em proposava fer originalment abans que aquesta història evolucionés cap a L’Estafa d’Andorra.

També estic treballant amb un escriptor de televisió nominat als Emmy per començar a produir una sèrie de televisió nord-americana centrada en la indústria mèdica, que era el tema central dels meus primers 4 documentals abans de fer L’Estafa d’Andorra.

Els dirigents polítics d’Andorra tenen el poder d’escriure com acabarà la versió de Hollywood de L’Estafa d’Andorra. Quin final d’aquesta pel·lícula escolliran? Està a les seves mans.

Comparteix

Sobre el/la redactor/a

Leave A Reply