13 Asesinos, de Takashi Miike

0

Hi ha cineastes que són capaços de sorprendre’t durant una pel·lícula i a la vegada, amb la seva filmografia. Un d’ells, és Takashi Miike. Després de triomfar al seu continent amb adaptacions de tota mena (el que ha fet des del 2006) com les frívoles (i fluixes) Crows Zero o Yatterman, de dirigir el darrer spaghetti western (Sukiyaki Western: Django), d’adaptar l’obra de Masaki Kobayashi, Harakiri, i d’alguns treballs pendents (és capaç de d’embarcar-se en més de sis projectes durant el mateix any, i pel 2012, ja en té tres entre mans), l’imprevisible Takashi Miike es va embarcar per primer de cop en el cinema d’època, realitzant el film més clàssic, en quant a temàtica, ritme narratiu i factura, dels que ha fet fins ara, i ja està a punt d’arribar al centenar, des de que a principis dels noranta va començar a dirigir films. A l’etiqueta del seu cinema no hi poden faltar les paraules passió, transgressió i respecte pel setè art. Només cal comprovar com valora les influències de l’escola japonesa aquest autor nascut a Osaka fa mig segle durant el darrer film seu que hem pogut veure al nostre país, 13 Asesinos, basada en Samurai Revolution, d’ Eiichi Kudo, una trilogia formada per 13 Asesinos, que és la primera part, estrenada al 1963; posteriorment, al 1964 i al 1966, es van estrenar la segona i la tercera part, El Gran Duelo i Los Once Samurais.

El director de Visitor Q i Ichi the Killer va estrenar 13 Asesinos al 2010, on narra una història de samurais situada al crepuscle de l’època feudal, abans de la restauració Menji, en temps en els que ostentava el poder la figura dels shogun (general de l’exèrcit que governava en nom de l’Emperador, i varen existir fins el 1868). Sobri i sec com només li recorda a Cementerio Yakuza,Miike aborda l’arribada d’un nou candidat a shogun, Naritsugu Matsudaira, un jove tirà que ho mata tot, i que considera òptim iniciar una nova era de guerra i terror per tenir controlada tota la població. El record a Los Siete Samuráis apareix quan la figura de Shinzaemon Shimada, un samurai fidel a la  decideix reunir a un grup d’assassins per actuar de la única forma que se’ls hi acut contra Naritsugu i els seus súbdits. I no només a Kurosawa, a qui tornarà a evocar amb la figura del 13è assassí, qui per actitud i sarcasme, recorda a Rashomon. El film es divideix en dues parts; a la primera, on Miike narra amb sobrietat i elegància les traïcions, intrigues, secrets i possibles pactes; la tensió es palpa, a través dels diferents cercles de poder i dels personatges a través dels quals es complica la trama. Un cops establerts i presentats els fronts, reunits els tretze combatents que intentaran aturar a l’exèrcit de Naritsugu, ens endinsem a una segona part on es resoldrà el drama. L’equip de Shinzaemon es dedica a preparar el poble, i tot i que no el pinten de vermell, el pla pot recordar a Infierno de cobardes. L’habilitat del director d’Audition en mostrar algunes pistes per fer-se una idea del que vindrà després resulta prou eloqüent quan la batalla s’inicia. Filmada de forma precisa i pròxima, la guerra entre els dos bàndols resulta d’una artesania i riquesa compositiva que mira descaradament al classicisme de Mizoguchi i Kurosawa, tot i que la brutalitat i el nihilisme és marca de la casa. Una escenografia ben detallista, un ritme narratiu imparable i una interpretació excel·lent endinsen a l’espectador de ple al drama i a l’acció, reivindicant un cinema que respecte l’enquadrament, la composició i un llenguatge, que juntament amb els altres elements del setè art, interactuen i s’utilitzen per narrar una història.

Takashi Miike torna a demostrar que el seu cinema és total. Mira al passat amb tota la passió per submergir-se en la contemporaneïtat més actual, adaptant-se als nous temps, on la línia que divideix a herois, víctimes i malfactors és massa fina per poder construir un discurs dogmàtic. Miike no dóna treva, i no perdona ni als seus herois, definint un final on només es salva el que es farta de matar o bé qui es pren la vida com un joc. Potser, els tretze assassins som tots nosaltres.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=4Ws-za6SXsI]

Comparteix

Sobre el/la redactor/a

Leave A Reply