Què en pensen els autors dels seus crÃtics? Els temen? S’hi fan amics? Els tenen en compte o els ignoren? I, d’altra banda, què pensen els crÃtics a l’hora de valorar el treball d’un autor? Des de quina perspectiva encaren els seus escrits i quin mètode fan servir? Per què es fan crÃtics, els crÃtics? I què n’opinen dels altres col·legues de professió, especialment quan no escriuen el mateix? Aquestes i moltes d’altres són algunes de les preguntes que es plantegen a la història de El crÃtico, un text de Juan Mayorga que actualment es pot veure al Teatre Borrà s, interpretat per Juanjo Puigcorbé i Pere Ponce, i sota la direcció de Juan José Alfonso. A El CrÃtico, una nit d’estrena d’una obra teatral, el seu reconegut autor, anomenat Scarpa –Pere Ponce-, es presenta al domicili d’un temut crÃtic, de nom Volòdia –a la ficció, Puigcorbé-. Davant de la lògica sorpresa d’aquest últim, l’autor li recrimina les doloroses crÃtiques que li ha dedicat sempre, però assegura que és allà , no pas per llegir la nova crÃtica, sinó per veure com l’escriu.
Aquest és el punt de partida de la trobada de dos personatges que exerceixen un combat dialèctic, i en lloc de fer-ho en breus i tallants rèpliques, es dediquen mútuament llargs soliloquis en què cadascú intenta defensar el seu punt de vista i la seva funció. AixÃ, el crÃtic expressa que el seu objectiu és exposar el que pensa, i reconeix que podria equivocar-se però assegura que el que no farà mai és mentir. Una afirmació ben dolorosa per l’autor, si es té en compte que mai li ha dedicat unes bones paraules en els seus escrits. Arribats a aquest punt, quins mecanismes de protecció té l’autor teatral? I què en pot treure de les males crÃtiques? Noves preguntes que queden també plantejades, algunes resoltes, i d’altres per resoldre l’espectador.
Aquesta és una nova proposta del sempre aplaudit autor teatral Juan Mayorga, que de ben segur coneix el tema de la crÃtica teatral de ben prop, i que per aquesta ocasió va imaginar una situació ben insòlita, si bé mai és descartable que això pogués passar, doncs és ben sabut que la realitat de vegades supera la ficció. El tÃtol sencer inclou la frase “Si supiera cantar, me salvarÃa”, una frase que adquireix un nou sentit tot veient l’obra, que no sols parla de la relació que s’estableix entre aquest autor i crÃtic concrets, sinó de dos homes solitaris amb necessitat d’amor i amistat, segons paraules del mateix Mayorga. La representació d’El crÃtico també ha suposat el retorn als escenaris de Juanjo Puigcorbé, que els darrers anys ha estat més entregat al cinema i televisió. Tant ell com Pere Ponce han estat aplaudits per la crÃtica en aquest combat d’escena que duen a terme tot el mes al Teatre Borrà s.
On? Teatre Borrà s. Plaça Urquinaona, 9
Quan? Dimecres i dijous 20:30h. Divendres 21:30h. Dissabtes 18:00 i 21:30h. Diumenges: 18:00h.
Preu? De 20 a 28 euros.