Tornen les gandules al CCCB: Gandules’11 Acció!

0

gandules cccb 2011

Del 2 al 18 d’agost cada dimarts, dimecres i dijous d’agost, a les 22h es celebra la 10a edició d’aquest cicle de cinema a la fresca. Un altre cop el cicle és comissariat per Gonzalo de Lucas, docent i mebre del comitè de redacció de Cahiers du cinéma i Núria Aidelman, programadora d’Xcèntric des del 2003 i de Gandules des del 2005.

El cicle de Gandules per aquest 2011 es titula “Acció!” i agrupa històries sobre desigualtats socials, èpoques difícils i la pressió dels diners i la seva recerca, que ens porten a pensar en nous plantejaments i possibilitats. La programació planteja un cicle sobre gent comuna i petites comunitats, vistes des de la intensitat poètica, popular i caòtica del cinema en subversió respecte a la forma en que el diner ofega la llibertat de les persones.

Aquí  en teniu la programació:

Tokyo SonataTokyo Sonata (2008), 119’, VOSE, 35mm *estrena*
Kiyoshi Kurosawa
2 d’agost
Retrat d’una família japonesa actual en la que el pare de família de sobte perd la feina i ho oculta, mantenint els horaris i portant a sopar a un còmplice que fa més veraç la farsa. El fill gran no apareix per casa i el petit fa classes de piano. Ryuhei oculta la situació a família, fent emergir de forma devastadora les tensions i conflictes soterrats.

 

The Go-BetweenThe Go-Between (1971), 118’, VOSE, 35mm
Joseph Losey
3 d’agost
El relat iniciàtic d’en Leo traça un dibuix de les terribles relacions de classe a l’alta societat anglesa de principis del segle XX i les seves malaltisses conseqüències, però també de la passió amorosa.

 

 

Vivre sa vieVivre sa vie (1962), 80’, VOSC, 35mm
Jean-Luc Godard
4 d’agost
Com en tots els films de Godard, una recerca en descobreix moltes d’altres. La indagació sobre la prostitució, el cant al misteri d’un rostre. La història de Nana, la de la societat francesa dels seixanta. La reflexió aguda sobre les transaccions, una interrogació sobre el llenguatge i la responsabilitat. El somni, un desencís. L’homenatge al gran cinema, un dels més bells retrats fets per un cineasta a la seva dona i actriu.

 

Children of the Beehive Children of the Beehive (1948) 86’, VOSE, 35mm
Hiroshi Shimizu
9 d’agost
Dels grans mestres del cinema japonès, Shimizu ha estat el darrer en descobrir-se a Occident: Children of the Beehive és una de les seves obres culminants, seguint el viatge d’uns nens orfes, descalços i famolencs, que travessen el país al costat d’un jove soldat, recorrent els paisatges desolats del Japó de la postguerra. Un film sobre la supervivència i l’esperança, ple de lirisme, sensibilitat i fins i tot, comicitat.

 

35 rhums35 Rhums (2008) 100’, VOSC, 35mm
Claire Denis
10 d’agost
Lionel treballa com a conductor de trens i viu en un modest apartament de París amb Josephine, la seva filla. Aquesta s’enamora de Noé i una veïna del bloc de pisos es fixa amb Lionel com l’home per passar la resta dels seus dies. Captura simple i plena de sensibilitat de la realitat quotidiana d’una família.

 

Foreign PartsForeign Parts (2010) 80’, VOSE, DigiBeta
Véréna Paravel, J.P. Sniadecki
11 d’agost
Willets Point és una zona de Queens, a Nova York, a punt de ser desallotjada per construir-hi un nou camp de beisbol. No hi ha voreres, ni paviment, ni clavegueram. La població és multiètnica i d’orígens molt diversos –nouvinguts i vells novaiorquesos; llatins i russos- i viu, al límit de la legalitat, dels cotxes trossejats i la reutilització d’allò que la societat rebutja. La pel·lícula segueix el fil d’alguns dels seus habitants: immigrants, drogoaddictes, homeless que conformen una comunitat plena de vida. Foreign Parts ha guanyat els Festivals de Locarno i Punto de Vista (Pamplona).

 

El círculo rojoEl círculo rojo (1970) 131’, VOSC, 35mm
Jean-Pierre Melville
16 d’agost
Melville roda una obra mestra del thriller i la seva visió més depurada d’un gènere que va estilitzar per filmar l’emoció dels rituals, els codis ètics, el destí i els seus personatges tràgics. En Voge escapa del tren on viatja custodiat pel comissari Mattei; en Corey, un altre delinqüent, surt de la presó. Quan els dos es troben planegen un meticulós robatori de joies amb l’ajuda d’en Jansen, un antic policia alcohòlic, mentre el comissari Mattei inicia la seva llarga persecució.

 

The exilesThe Exiles (1961) 72’, VOSE, 35mm *estrena*
Kent MacKenzie
17 d’agost
The exiles, un dels films més singulars del cinema americà independent, es va restaurar i redescobrir el 2008. En paral·lel a Casavettes, McEnzie construeix una ficció a partir de les històries dels propis protagonistes i els seus amics: un grup de joves natius americans a un districte de Los Angeles. Exiliats de les reserves del sud, ballen, beuen, surten, flirtegen, assumeixen (bé o malament) el pas a la maduresa. El film documenta alhora unes vides i una nova manera de fer cinema, més lliure, en correspondència als seus propòsits: espais reals, llum trobada, fragments de vida.

 

The Boot FactoryThe Boot Factory (2000) 87’
Lech Kowalski
18 d’agost
Imagina que els Sex Pistols fessin botes enlloc de música” diu el cineasta Kowalski. The Boot Factory és un film ple d’energia. Lukasz, Piotr i Wojtek, punks marginals, han conegut la presó i les drogues, però ara dirigeixen la seva pròpia fàbrica de botes artesanals com si fossin estrelles del rock, vivint segons les seves regles als suburbis de Cracòvia. Els amics els visiten. A les festes beuen, canten cançons anarquistes i es droguen. Parlen de música i sona la música punk. El principal conflicte del grup de treball serà, precisament, l’èxit de la seva empresa.

 

Com heu vist, 3 setmanes de cine GRATUÏT amb pel·lícules més actuals, del gènere documental, recuperació de clàssics… n’hi ha per tots els gustos al Pati de les Dones del CCCB, que com a novetat incorpora peces de producció pròpia (els dies 2/08 i 18/08) que acaben d’arrodonir la qualitat d’aquest cicle i el consolida com una cita ineludible pels que a l’estiu ens quedem a prop de l’asfalt barceloní.

Comparteix

Sobre el/la redactor/a

Leave A Reply