Ukiyo-e, gravats d’un món flotant

0

Remolins de Naruto davant Awa, 1857Els amants occidentals de les estampes i els llibres japonesos coincidien en cercar, abans que res, una nova emoció estètica. Van intentar reconstruir l’història d’aquest art designat com ukiyo-e, solicitant ajuda als japonesos. L’escriptor Edmond de Goncourt va escriure una carta al marxant d’art Hayashi preguntant pel significat del terme, i Hayashi li va respondre: Ouki= que flota, que està en moviment; Yo= món; Ye= dibuix. En conseqüència, la paraula ukiyo-e s’utilitza per l’escola de dibuix coneguda per aquest nom.

La tècnica escollida pels artistes va ser el gravat sobre fusta, o xilografia, en relleu. Aquesta tècnica, originària de Xina, va ser utilitzada a partir del segle VIII per l’escriptura de llibres i la còpia dels sutras (cànons budistes) fins que al període Edo l’ukiyo-e la va convertir en un art en ple dret. Amb una fusta de cirerer l’artesà tallava la planxa amb un ganivet per definir els contorns del dibuix, se li afegia tinta (segons els colors que devia integrar l’obra) i s’imprimia.

Planxa del dibuix del retrat de noia en primer pla (1753?-1806)

Les estampes ukiyo-e es caracteritzen per la linialitat d’un traçat en arabesc que capta el moviment, les taques planes de colors tornassolats, les composicions assimètriques, les vistes zenitals o des d’angles insòlits o les figures animades de contorns ondulats.

Les cortesanes Hanaogi, Kagusano i Kumegawa, de la casa Gomeiro (1790)

El món de l’ukiyo-e és un reflex del caràcter ilusori, fugaç i superficial dels plaers immediats de la vida quotidiana al Japó del període Edo (1603-1868). Aparegudes en una nova cultura civil i popular, aquestes estampes xilogràfiques mostren amb gran expressivitat un ampli repertori de temes vinculats a l’efímera vida terrenal del món que està en moviment, en contraposició al món immutable i sagrat: el teatre i el sumo, la bellesa femenina, la paròdia, l’erotisme, la fauna i la flora i el paisatge. Els artistes com Harunobu o Utamaro del segle XVIII, o Housaki o Hirosige del segle XIX ens representen un món japonès que brilla per la seva bellesa.

Retrat de lluitador de sumo Kashiwado Sogoro amb roba de carrerLa malifeta del cranc, 1765-1770Ballarines manipulant marioneta amb cap de cavall

Del 16 de juny al 14 de septembre de 2008 es va celebrar una exposició a La Pedrera (Passeig de Gràcia 92) titulada Ukiyo-e. Imágenes de un mundo efímero comissiarada per Gisèle Lambert i Jocelyn Bouquillard. Avui al Museu Picasso teniu l’oportunitat d’introduir-vos en el tema gràcies a la conferència a càrrec Monta Hayakawa, professor del Centre Internacional  d’Investigació japonesa.

Dona gelosa amb bola de neu, 1768

Comparteix

Sobre el/la redactor/a

Leave A Reply