Sumo ha estat el llibre més ambiciós de l’història de la fotografia. Helmut Newton (1920-2004), empès pel seu editor, va idear una obra que es convertia en una exposició privada de la seva obra per tot aquell que adquirís un dels exemplars. Publicat a l’any 2000, el fotògraf va presentar un recull del més significatiu de la seva obra com mai s’havia fet, i segurament es farà: dimensions de les imatges igual com es trobaven en les seves exposicions, 35,4 quilos de pes, 4809 pàgines, edició limitada a 10.000 exemplars i tots ells amb les signatures de la majoria de les celebritats que apareixen retratades. El llibre es va esgostar a les poques setmanes de sortir a la venda, i ràpidament va multiplicar el seu valor de sortida, aconseguint establir el rècord del llibre més car del segle XX quan en una subhasta a Berlín un col·leccionista va arribar a pagar 430.000 dòlars per una de les edicions. Newton havia creat una obra monumental, titànica, al nivell de les seves imatges, però només destinat a les altes esferes, aquelles on l’autor sempre s’havia mogut i havia contextualitzat la majoria de les seves sensuals fotografies. Per fi Taschen edita una nova versió del llibre, sense tanta voluptuositat, i a l’abast de tothom, però no per això menys cuidada i espectacular, ja que el que en el fons el que realment compta és el seu contingut, un repàs de l’obra del que sens dubte ha estat el millor fotògraf de moda de l’història d’aquesta disciplina artística, trencant amb tots els canons establerts a favor del seu amor per la bellesa femenina.
L’univers creat per Newton està carregat de sofisticació, clase, glamour, sensualitat, erotisme, però per sobre de tot despren una forta passió cap a l’imatge i la dona. Newton va allunyar a les models de la fredor dels estudis fotogràfics per portar-les al carrer i a l’interior de les cases, i les introduïa en l’entorn, creant escenes on sempre hi havia una acció: de vegades tènue i d’altres força agudes, però sempre en busca de la reacció de l’espectador. Vistes moltes de les seves imatges el més fàcil seria dir que era un autor provocador, quan en realitat seu únic propòsit era mostrar la bellesa femenina en la seva màxima plenitud amb una classe poc vista en la fotografia de moda, i la perfecció estilística i formal que mostren les seves imatges així ho demostra. Mitjançant un contrast (tant en blanc i negre o color), perfectament mesurat, una compocisió carregada d’armonia, i una planificació de la llum mil·limètrica; res en les fotografies de Newton és casual o abandonat a l’atzar, convertint cada una de les seves imatges en peces úniques que funcionen per igual en un conjunt com en solitari, com a portada fugaç per Vogue com a obra per contemplar en profunditat i detall, convertint el seu treball en un punt i part en el món del retrat i de la fotografia en general, definint-lo en un autor únic.