VILLA AMALIA. BENOIT JACQUOT
El director de Las alas de la paloma i El séptimo cielo adapta la novel·la de Pascal Quignard, narrant la història d’una concertista de piano, Ann (Isabelle Huppert) que ho deixa tot, excepte la música. Tan silenciosa com intensa, el film es converteix en el punt i a part d’una dona que busca el significat a la seva vida. Una Isabelle Huppert meravellosa a tots nivells dota al film d’una dimensió metafísica i autèntica; ella i el subtext fan de Villa Amalia un excel·lent film sobre la soledat, la necessitat de trobar-se amb un mateix i la possiblitat de trencar amb gairebé tot.
Al Nivell de
Tres Colores: Azul.
ENTRE NOSOTROS. MAREN ADE
Deconstrucció d’una relació de parella, a través de dos persones ben entrades en els 30. Ell, aparentment adult i segur; ella, d’entrada esbogerrada i infantil. Unes vacances despullen les diferències. Dir les veritats, opinar, dir el que un sent i simular se una altra persona davant d’una altra parella, tot plegat dinamita per moments la idílica relació. Dilemes, trobar-se amb gent incompatible, preguntar-se qui ets…llàstima de la fotografia i de l’excessiu metratge, perquè el film té moments.
Al Nivell de
Bajo la Arena i It’s all about love.
EL RETRATO DE DORIAN GRAY. OLIVER PARKER
Nova adaptación de la famosa obra de Oscar Wilde, on l’únic que trobem d’ella és el títol. Oliver Parker recrea un Londres fosc i ple de luxúria; però la història s’allunya de l’original, plantejant un film amb aires de thriller i estètica de vídeoclip. Ben Chaplin i Colin Firth ens presenten uns actuacions simplement dolentes, mentres que Ben Barnes, en la pell de Dorian Gray, està de pena. Menys mal de la presència de Rebecca Hall; per ella, acabes el visionat del film.
Al Nivell de
La Liga de los Hombres Extraordinarios.
VINCERE. MARCO BELLOCCHIO
El director de Buenos días, noche explica la història d’una jove, Ida Dalser (Giovanna Mezzogiorno) que queda fascinada pel caràcter i posat d’un jove socialista anomenat Benito Mussolini. Ella li dóna tot i més perquè ell crei el diari ‘Il Popolo d’Italia’. L’ascens de Mussolini provoca que s’oblidi de la seva dona i fill. Ella lluita per recuperar-lo, però sempre arriba el dia d’adonar-se de les males decisions. A destacar, alguna que altra seqüència poderosa, sobretot durant la primera part del film i Ida Dalser.
Al Nivell deTé con Mussolini + Matrimonio a la italiana.
MAMMOTH. LUKAS MOODISSON
Michelle Williams i una estàtua anomenada Gael García Bernal interpreten dos personatges lineals: dos ‘triomfadors’ de la vida se senten culpables de ser qui són, conscients que gent com la seva criada, tenen una vida complicada. Aquesta té els fills al seu país d’origen, i plora dia sí dia també. Nova York, Tailàndia i Filipines són els espais per un trama que gira al voltant d’un boli amb marbre de mamut, un empresari exitós de webs de vídeojocs, i un matrimoni a la deriva. Filmada com un telefilm pretenciós, no deixa de ser un exercici amb una mirada frívola de les injustícies d’aquest món. Dispersa i irregular.
Al Nivell de
Lejos de la tierra quemada.
THE CRAZIES. BRECK EISNER
Pobre remake del film homònim dirigit l’any 1973 per George A. Romero. Breck Eisner, autor de la nefasta Sahara, entrega un film previsible on l’únic valor positiu, la trama, es herència del film original. El director no troba en cap moment del film la fórmula per crear una bona tensió narrativa, ni de dotar el film de força, i és perd en un tòpic rere l’altre. Entregant un film avorrit, que no té ni l’encant de ser un subproducte. Els trio actoral titular (Radha Mitchell, Timothy Olyphant, Joe Anderson) tampoc ajuda massa a millorar les coses.
Al Nivell de
La Matanza de Texas: El Orígen.
IO SONO L’AMORE. LUCA GUADAGNINO
Luca Guadagnino, el director de Melissa P. (2005), ens sorprèn amb una excel·lent història en què Tilda Swinton protagonitza la dona d’una família italiana milanesa benestant. Enganys, aparences, emocions reprimides… és el que experimenten cadascun dels membres d’aquesta i del que podria ser el retrat de qualsevol família burgesa europea. Plans detall serveixen a Guadagnino per fer arribar a l’espectador les sensacions dels personatges.
Al Nivell de
Rocco y sus hermanos (1960)
EL PASTEL DE BODA. DENYS GRANIER-DEFERRE
Personalment, les pel·lis sobre bodes les agafo amb certes ganes i predisposició. El ventall de possibilitats que es creen en aquests shows protocolaris són un gran fenomen sociològic que parlen per si sols, i conformen un gran ‘coto de caza’ per una càmera. En aquest cas, el film és prou àcid, tot i la previsibilitat de la proposta, tant narrativa com fotogràficament parlant. Tot i així, la pel·li plasma amb realisme el backstage d’una boda, tipus de performance que sovint intenta tapar sentiments i veritats de la família, amics i/o coneguts. Irregular, però amb alguna situació curiosa, sempre i quan aquestes trames et facin gràcia.
Al Nivell… de L’Ultimo Bacio, i d’un ‘bodorrio’.
TWO LOVERS. JAMES GRAY
L’amor impossible o l’amor segur? Leonard (Joaquin Phoenix) es troba abandonat per l’amor, però l’estima i el seny de Sandra (Vinessa Shaw) per una banda, i la passió i el caos de Michelle (Gwyneth Paltrow), el posen a prova. Qui és i què vol? James Gray, amb una narració de marcat caràcter autorial, hereu de Borzage, Sirk, Lang, Ray i Scorsese, situa a uns personatges amb ambientació noir en l’habitual i complex tràngol de decidir qui és el camí vital per on avançar, sovint amb obligacions morals, familiars i circumstancials. Fotografia amb clars i obscurs, desenfocs, narració clàssica i suggerent, la quarta obra de Gray el confirma com un autor amb un registre hipnòtic i subtil. Cinema plagat de matissos i drama.
Al Nivell de
Un Couple Parfait.
EL ESCRITOR. ROMAN POLANSKI
El director de El cuchillo en el agua ens ofereix un thriller que respira aromes Hitchcock per tot arreu. Un excel·lent Ewan McGregor interpreta a un escriptor que s’ha d’encarregar d’escriure les memòries a un ex-primer ministre amb un passat ple de sorpreses. En una trama que es va destapant a mesura que avança, les falses aparences i els draps bruts del món polític acaben per endur-se tot per davant. Narració impecable, Pierce Brosnan, Olivia Williams i Tom Wilkinson clavant personatges, Eli Wallach demostrant perquè és un clàssic, Desplat musicant amb majestuositat,… Roman Polanski dóna tota una lliçó de cinema.
Al Nivell de
Con la muerte en los talones.

Comments are closed.