TOKIO BLUES (NORWEGIAN WOOD). TRAN ANH HUNG
Amb fotografia de Ping Bin Lee, música de Jonny Greenwod, el director de El olor de la papaya verde, el vietnamita Tran Anh Hung, adapta el llibre de Haruki Murakami (traduït al nostre país com Tokyo Blues). D’estètica preciosista, l’autor de Pleno Verano, ens situa directament a la segona meitat de la dècada dels 60, iniciant el relat amb la tràgica mort de Kizuki (Kengo Kora), arrel de la qual el seu millor amic, Toru Watanabe (Kenichi Matsuyama) se’n va a Tokyio, on es retroba amb l’antiga parella de Kizuki, Naoko (Rinko Kikuchi). Posteriorment, a la universitat coneix a Midori (Kiko Mizuhara), formant un triàngle amorós a través de la qual reflexiona, amb subtilitat i sensibilitat (cinematogràfiques), sobre la complexitat de l’amor i el pas al món adult.
Al Nivell de…
Millenium Mambo
VAMOS A HACER DINERO. ERWIN WAGENHOFER
El director de Nosotros alimentamos el mundo, ens presenta un documental on ens ensenya que és el que fan entitats financeres i governs amb els nostres diners, i d’on vénen aquests. Una nova mostra dels orígens que han provocat la crisis que vivim, de com una minoria rica juga a ser autèntics àrbitres de la societat, causant de forma deliberada desigualtats de classes i malestar. Des de l’especulació immobiliari a Espanya fins l’explotació de països del tercer món (ara anomenats mercats emergents), el documental fa un recorregut i exhaustiu anàlisi de la realitat econòmica que ens ha tocat viure, on els interessos d’uns pocs es sobreposen als de la majoria, i on l’engany i la corrupció és la principal arma, convertint-se en un aclaridor i aterrador retrat del nostre món. El pitjor de tot és que la cosa no sembla que hagi de millorar.
Al Nivell de.
.. Inside Job
THOR. KENNETH BRANAGH
El shakespearià Kenneth Branagh tira d’ofici per adaptar les aventures del Déu del tro, entregant un film solvent i entretingut. El director no és complica la vida en cap moment i segueix la fòrmula establerta en aquest tipus de films, centrant-se en el viatge iniciàtic del superheroi, de forma un pèl esquemàtica (segurament perquè el guió no dóna per més) i sense dotar de massa profunditat als seus personatges: Chris Hemsworth com a Thor només aporta presència física i poca cosa més, i la resta d’actors fan el que poden. Malgrat això Branagh narra amb agilitat, mostrant-se més encertat i còmode en les escenes de palau que no pas en les d’acció o les que succeïxen a la Terra, on l’humor, inevitablement en aquest tipus de films, fa acte de preèencia. Una pel.lícula més de superherois, però que no vol enganyar a ningú.
Al Nivell de
Iron Man.
AÑO BISIESTO. MICHAEL ROWE
L’òpera prima del mexicà d’origen australià, Michael Rowe, narra l’historia de Laura, una jove que viu una solitària existència en el seu apartament de Ciutat de Mèxic. Amb un dur passat al seu darrera, la seva vida està plena de buidor, i per intentar trobar una mica d’afecte, no dubta en buscar sexe amb desconeguts; però el dia que coneix a Arturo, una altra ànima solitària en busca d’afecte, aquest li obrirà una llum a través del sado-masoquisme, que li donarà una nova perspectiva a la seva vida. Amb una posada en escena mínima i encertada (un espai i tres personatges) el director ens presenta una pel·lícula dura, crua i explícita, que reflexiona sobre els efectes de la solitud, l’aïllament i la buidor existencial, aconseguint mantenir l’interès gràcies a una narració austera que poc a poc va carregant de tensió, amb l’ajuda de la notable interpretació de Mónica del Carmen.
Al Nivell de
Fish Tank.
THE COMPANY MEN. JOHN WELLS
Bobby Walker (Ben Affleck), Phil Woodward (Chris Cooper) i Gene McClary (Tommy Lee Jones), veuen com la seva idíl·lica vida s’ensorra el dia que són acomiadats de la seva empresa. El somni americà es converteix en un autèntic malson per aquests tres personatges, que s’hauran de replantejar com tirar endavant en tots els aspectes (sentimentals i professionals) en un món submergit en plena crisi. Correcte i interessant debut de John Wells, on explora de forma sincera un dels grans mals que afecten a la societat actual, la mentalitat de les grans empreses, i dels quals ningú està fora de perill, encara que el seu plantejament devastador acaba per desembocar en un cert punt d’esperança que resta impacte al film. Bon treball d’actors, on destaquen les interpretacions dels sempre efectius Chris Cooper i Tommy Lee Jones.
Al Nivell deWall Street 2: el dinero nunca duerme.
LA MARCA DEL ÁNGEL. SAFY NEBBOU
Elsa
, una dona de mitjana edat recent separada i a càrrec del seu únic fill, va a recollir aquest a una festa d’aniversari a casa d’un amic de l’escola, a on es trobarà amb una nena de set anys, qui a partir d’aquell instant turmentarà la seva existència, canviant la seva vida i la dels pares de la nena per sempre. Drama matriarcal, articulat en forma de thriller psicològic, on un fet silenciat del passat sortirà a la llum i portarà a l’enfrontament inevitable entre les seves protagonistes. Una narració solvent, que aconsegueix mantenir el film viu fins al final, però una realització massa propera al telefilm i un guió amb girs previsibles, fan que la segona pel.lícula del francès Safy Nebbou s’aguanti per el treball interpretatiu de les seves dues actrius principals: Catherine Frot i Sandrine Bonnaire.
Al Nivell deEl cuello de la jirafa.
CARLOS. OLIVIER ASSAYAS
El director de Clean ens apropa a la figura del revolucionari veneçolà i marxista Ilich Ramírez Sánchez, conegut com Carlos. Aquest entén que la lluita armada és la única via per enderrocar el sistema capitalista. L’autor d’ Irma Vep i Las horas del Verano, amb un estil cinematogràfic que ens evoca a compatriotes de la talla de Louis Malle i Jean Luc Godard, crea una estilitzada i hipnòtica revisió del personatge a través d’un important treball d’investigació, tot i que també hi trobem ficció. Perfectament contextualitzada, amb música de Wire i New Order, entre d’altres, i amb un gran Edgar Ramírez, Assayas situa per una banda a un terrorista kamikaze, i per l’altra, a un sistema que encara ho és més, i de forma més silenciosa i efectiva. El vencedor: com gairebé sempre, el segon. No obstant, el gran triomfador del film és el cinema.
Al Nivell de
Che
LA MUJER CON LA NARIZ ROTA. SRDAN KOLJEVIC
Gavrilo
porta en el seu taxi a una noia amb el nas trencat i un nadó. Enmig d’un embús en el pont de Belgrad, la noia surt del vehicle i es tira del pont. Aquest fet servirà com a catalitzador per reconduir les vides dels tres testimonis de l’incident: Gavrilo, un dur refugiat bosnià, que és veurà obligat a fer-se càrrec del nadó; Anica, una professora marcada per la mort del seu fill, i Biljana una farmacèutica que se n’adona de que no vol casar-se amb el seu promès. Condicionats per traumes del passat, els tres lluitaran per superar-los per tal de recuperarà el sentit a la seva existència. Srdjan Koljevic, ofereix un film agradable, d’històries paral·leles perfectament lligades entre elles, en una ciutat marcada per un passat tràgic. Bona narració, notables interpretacions, el film aconsegueix que reflexionem sobre quins són els motius que realment li donen un sentit a la nostra vida.
Al Nivell deLa chica más feliz del mundo.
LA LEGIÓN DEL ÁGUILA. KEVIN McDONALD
Segle II D.C., un centurió romà (Channing Tatum) i el seu esclau (Jaime Bell) s’endinsen en les terres salvatges i desconegudes del nord de Bretanya, per recuperar l’estàndard daurat en forma d’àliga que vint anys enrere va desaparèixer en aquelle indret juntament amb els 5.000 homes que formaven la legió que el portava i que comandava el pare del primer, i així recuperar l’honor perdut de la seva família. El director de El último rey de Escocia, presenta un film d’aventures sense masses artificis, cosa que s’agraeix, però que tot i les seves bones intencions i les bones maneres que mosta en la seva realització, va perdent intensitat a mesura que avança el metratge. La seva parella de protagonistes, un fluix i inexpresiu Channing Tatum i un esforçat, però estèril, Jaime Bell, no ajuden massa als esforços del director.
Al Nivell de… El último mohicano
SIN LÍMITES. NEIL BURGER
Bradley Cooper
dóna vida a un escriptor que en plena crisis creativa que opta per prendre una nova droga que li fa augmentar la seva capacitat cerebral al màxim, gràcies aquesta la seva intel·ligència i la seva capacitat d’aprenentatge no té límits. La seva ambició el portarà a convertir-se en un expert en el món de les finances, i la seva ràpida ascensió despertarà l’interès d’un poderós empresari de Wall Street (Robert De Niro). Però la seva perfecta nova vida canviarà quan descobreixi els perillosos efectes secundaris de la misteriosa substància. Poc a destacar del nou film del director de El Ilusionista, un thriller efectiu i per moments entretingut (gràcies a una narració lleugera), que deixa al descobert els perills de l’ambició i l’addicció que crea l’èxit però des de un punt de vista simple i inofensiu.
Al Nivell de
… El Ilusionista.

Comments are closed.